Goodbye Koh Tao

Imorgon klockan 10 måste vi checka ut från vårt hostel och färjan går 14.30 från hamnen. Allting när nästan färdigpackat bara de sista kvar så som tandborste och sovkläder. Imorgon kväll tar vi nattbussen till Bangkok ochndär beräknar vi vara framme 05.00. Vi kommer att hämta Jeanette på flygplatsen och sen ska vi på den stora helg marknaden. Vi stannar två nätter i Bangkok och sen beger vi oss vidare igen. Nu är klockan 00.20 här och jag borde sova nu. God natt

We have to check out at 10am tomorrow from our hostel and our ferry leaves at 2.30pm. We're almost done packing just some small stuffs left. Tomorrow evening we will take the nightbus to Bangkok and we are arriveing at 5am. After we checked in at our hostel we will go to the airport and pick up Jessica's sister who is arrival from sweden. We are going to stay to nights in Bangkok and go to the weekendmarket. No it's time for me to sleep. Good night!

Goodbye koh Tao

Still at koh Tao.

Nu har vi flytt stranden och hittat till poolen istället. Väldigt liten pool, nästan alltid bara vi där. Otroligt skönt faktiskt och jessica kan också bada nu så jag slipper känna mig ensam i vattnet.
vi stannar på koh Tao tills fredag och tar därefter färjan till fastlandet och sen nattbussen till Bangkok för att hämta Jeanne (Jessicas syster). Efter en och en halv vecka med bara oss två i vårt dorm så har vi nu fått en rumskompis, en kille från Kanada som snarkar så högt!!!

Awh, han kom precis tillbaka från 7 eleven och hade köpt choklad till mig och Jessica.

Now we found ourselves a pool and finally Jessica can be in the water. It's just a small pool so it's just us two all day.
We are staying at koh Tao until Friday and the we take the ferry and then the night bus to Bangkok to Bangkok to pick up Jeanne (Jessica's sister). After one and a half week just us two we got a roomie, a guy from Canada and he is snoring so loud!

awh, he just got back from 7 eleven and bought some chocolate for me and Jessica.

Koh tao - Nangyuna island

i torsdags va vi iväg på en snorklingstur och stannade till på denna underbara lilla ö precis utanför koh Tao. Vi fick ett par timmar och och bestämde oss för gå till utkiksplatsen,det va så varmt och svettigt hela vägen upp.

This Thursday we went snorkeling around koh Tao and stopped for a couple of hours on this beautiful island. We decided that we should see the view so we went up to the view point and almost died because of the heat.

Right now

Här är vi nu. Ligger vid poolen och har nyss ätit frukost.

TRANSLATE
Here are we now. By the pool and just had our breakfast.

I haven't forgotten about you

Nej jag har inte glömt er. Vi gör mest bara samma sak varje dag nu. Frukost på 7 eleven, stranden, lunch, hem och duscha, middag och sen film i sängen.

No I haven't forgotten about you. We just doing the same thing every single day. Breakfast at 7 eleven, the beach, lunch, home and take a shower, dinner and the movie in bed.

In the ocean

Internet är så segt just nu så bilderna tar en evighet att lägga upp, ni får njuta av dessa så länge så får vi se om de kommer upp fler imorgon. Nu är klockan mycket och Jessica sover redan, imorgon blir de stranförgiftar jessicas läkarbesök.

Internet is not working so I will just give you this few pictures for so long. Hopefully I can upload some more tomorrow. It's passed bedtime now so I'm going to close my iPad and go to sleep. Tomorrow it's time for the beach again but first Jessica needs to go to the clinic to check her foot.

Breaking news!

Hemligheten skrev om innan är att jag har köpt en lägenhet hemmai Sverige. Innan jag åkte till Thailand var jag på en visning av lägenheten och föllpladask. Två dagar senare åkte jag till Thailand men innan dess skrev jag på en fullmakt till pappa om lägenheten, mest för att vi skulle se vad vi skulle kunna ge för den osv.

Dagen innan min födelsedag (18/3) så va pappa nere på banken och kollade vad jag kunde låna. Dagen efter min födelsedag fick jag ett glädje besked om att jag nu va ägare till min alldeles egna lägenhet. Jag kan inte vara lyckligare!

The secret I was telling you about the other day was that I bought my own apartment in Sweden the day after my birthday. I'm so happy to finally have my own place and don't live in suitcases anymore!!!

Pictures from my bithday

På morgonen blev det en stor frukost med alla tjejerna och därefter stranden hela dagen. Kvällen bestod av två rätters middag på sairee Cottage nere vid havet och efter de begav vi oss till baren Lotus nere vid stranden och lyssnade på svin bra musik. För vissa blev kvällen till morgon och för oss andra slutade kvällen redan 01.00 pga trötta själar.

On the morning of my birthday all of the girls met up at a beach restaurant for some amazing breakfast. At the evening everyone went to sairee cottage for dinner and dessert and after that we went to a bar called Lotus by the beach. Some people stayed out all night and some of us went home at 1 AM.

Such a hard life!

Så här ser mina dagar ut för tillfället solkräm, solbränna, sandstrand och fantastiskt väder!
p.s har en fantastisk nyhet som tyvärr inte kan avslöjas ännu!

This is how my days look like right now with suncream, tan, beach and amazing weather!
p.s I have some great news to tell you but I can't reveal it yet.

HAPPY . 21TH

Jag är så lycklig över att få fira en födelsedag i solen med fantasist vänner!

I'm so happy to be able to celebrate my birthday here with the sun and some amazing friends!

Our journey continues

Imorse tog vi våra moppar och körde iväg för att försöka leta upp Emmas hostel men utan namn och på en helt annan strand var det nästan omöjligt. Tillslut hittade vi ett hostel vid stranden som va otroligt fräscht och bestämde oss för att boka de. Vi bokade även en taxi som skulle komma och hämta oss kl 12 så vi hade 1 timme på oss att köra tillbaka till hostlet och packa våra grejer innan taxin kom och hämta oss. Väl på hostlet inser vi att vi bor på samma hostel som Emma, Nico, Viktor och Trine. Vad är oddsen? Vi gick ner på stranden och solade våra brända kroppar ett tag och käkade våran första goda thaimat här nere för 100 baht (22.5kr). Viktor var ute och dök och Emma skulle på nattdykning så Nico och Trine följde med oss och åt middag på Sareei Cottage, jag åt kycklingsallad  med bakad potatis och Gud så gott de va med potatis!

This morning we took our scooters and went to look for another hostel where Emma and Nico were staying. We didn't had a name of the hostel so we just drove to the other beach and found a super fresh hostel and booked it. We told the taxi guy to pick us up at our hostel in one hour. When we came to the new hostel called Koh Tao Hostel we found out that Emma, Nico, Vikter and Trine are staying in the room right next to us. We went down to the beach for some sun and then we had the best Thai food ever for just 100 baht. At the evening Nico and Trine came with us to Sareei Cottage restaurant for some food and I had chicken salad with baked potatoes and it was sooo good!

Our first day at Koh Tao

Igår anlände vi till Koh Tao efter 1.5 dags resande med både tåg, buss och båt från Chiang mai. Vi kom fram till hostlet vid hade bokat för 3 nätter, Spicy Tao. Jag tittade direkt på Jerre och sa vi kollar om de går att betala för en natt och de gjorde det. Vi lämnade våra grejer och begav oss in till "centrum" och satte oss på en italiensk restaurang. Alla beställde vi pizzor som va så jäkla goda! Efter de bestämde vi oss för att hyra en moppe och köra runt lite. Vi försökte få tag på Emma, Nico, Viktor och Trine hela dagen men lyckades tillslut träffa dem en runda på kvällen på Sareei Cottage där dem åt middag. Vi passade även på att kila ner på stranden och se solnedgången.

Yesterday we arrived to Koh Tao after 1 1/2 day of traveling with train, and boat from Chiang Mai. The hostel we had booked was so dirty and awful so we just paied for one night and decides to find somewhere else to stay. We walked downtown to a pizza restaurant for some food. We decided to rent two scooters just because it's easier to get around everywhere. We drove down to the beach and watched the sunset and after that we went to Sareei Cottage and did some catching up with Emma, Nico, Viktor and Trine.

Elephant nature park part 2

Här kommer några fler bilder från den fantastiska dagen på ENP.

Here are some more pictures of our amazing day at ENP.

Elephant nature park part 1

Här kommer lite bilder från elephant natur park som vi vs på i storslagna hela dagen. Hinner inte lägga upp fler bilder för nu går bussen till Koh Tao! Bye Bangkok.

Sneak peak

Nu har vi lämnat chiang mai och här är en bild från sista dagen och från elephant nature park. Fler bilder kommer upp när vi är framme på koh tao, nu sitter vi på en bar på khao san road och pratar med en kille från baren som kan super bra svenska. Bussen går vidare mot koh tao kl 21 thai tid.

Talk to u later!

Tiger kingdom

Proud parents!

Jag är så glad över att vi valde att åka hit, även om jag tycker set är lite hemskt att tigrarna får stå ut med alla människor och vara i sina burar så var det ändå så jäkla mäktigt att få va där och få känna och ta på dem.

Chiang Mai by night

Det har blivit något utgångar här uppe, vi hann knappt landa i chiang mai förrän vi skulle möta upp Donika, ida och antony för middag och för fest. Vi har varit ute 3 kvällar av 5. Ikväll blir det nog mest bara middag. Jag, Jessica och Lucy ska vara klara klockan 8 imorgon bitti för då ska vi till elephant nature park.

Sunday market

Här kommer några bilder från marknaden i söndags. Super mysigt va de!

ps. Ja vi lever, har varit massa dagar med fullrulle och inte varit hemma någon kväll nästan så nu kommer de lite inlägg.

Bangkok by bike

Imorse ringde klockan 05.00 och det var dags för Bangkok by bike med Arne. Vi har cyklat på dem smalaste vägarna jag någonsin skådat och inte nog med de så var dem upphöjda med vatten, odlingar eller skräp runt om. Husen eller skjulen om man så vill kalla de som underklassen bodde i va helt galet. Så har man det så bra hemma och så sover folk på golvet i skjul, världen är bra orättvis ibland. Jag tyckte absolut att de va värt att de allt detta. Vi cyklade i närmre 3.5 h med stopp för cocosvatten och lunch (fortfarande svårt för maten) sen tog vi en longtrailbåt tillbaka till startplatsen och tackade för dagen. Mer info hdarra ni på bangkokbybike.com

Mars fifth

Spenderad dagen på ett annat köpcentret och mbk idag. Bilen ungefär lika många timmars shopping idag. Jag kom hem med ett par levis short för 29:- och Jerre med en levis kjol och en väska. Blir några fika/mat pauser i mellanåt.

Nu ska dessa sköna hönor sova för imorgon ringer klockan 05.20. Dags för en cykeltur i Bangkok med Arne och bangbokbybike.com.

Dubbel bed

Efter två nätter i vars en säng bestämde vi oss för att putta ihop dem, alldeles för ensamt i vars en. Nu blir de sängen, god natt på er där hemma ni har ju lite av dagen kvar!

Bangkok by night

MBK

Blev en 9 h runda till MBK idag, riktigt roligt hade vi med mycket prutande och riktigt onda fötter!

Dagens måltid, det va så billigt att vi köpte vars en pepparbiff meny och en Caesarsallad för 258 bath (58 kr) tillsammans.  lagom pris tyckte vi.

Här har ni dagens köp, jag köparen en gullig Michael Kors klocka för 157 kr (700 bath), lite dyrt kunde fått de billigare på andra ställe men så är de ibland. Jerre köpte en pandora berlock i silver för 100 kr (400 bath). Det va vad vi fick med oss hem efter 9 h inne på MBK.
Kan sägs att de kommer bli en hel del klockor till och väskor, idag skulle vi bara känns på priset mest.

Dagens goda gärning

Vi har gjort vårt första besök i gymmet och efter de besökte vi massagestolen för vår duktiga prestation. Tyckte vi va ännu mer förtjänsts av lyx och  tappade upp ett bad, delade frukt (men den enda kniv vi hade dvs en oanvändnahelfil/nagelfensare) och tog på ansiktsmasker. Lagom trångt för två i ett badkar men vi löste de allt ett tag iaf! Nu ska vi sova!!!

Chatchuckak market

Dagen idag har spenderats på chatchackak marker och gått i flera timmar.

När magarn började kurra fick vi lite ångest över vad vi skulle äta. Fanns ju inga yoghurtar där direkt och tanken på att äta maten som ligger framme kunde vi bara inte smälta. Kom till ett ställa där man iaf inte såg var dem lagade maten. Hade kört att pad thai skulle vara något gott med glasnudlar (understa bilden) men nej de gick inte! Slutade med att vi båda delade på riset på översta bilden som va någon Green curry chicken.  Vi tänkte att vi kunde ta två olika och prova eftersom de bara kosta 20 kr styck.

Utan att ens ha kollat ut på vädret i morse smörande vi in oss med spf 20 och ut gick vi. Ingen sol, nere tänkte vi den kommer antagligen senare klockan va ju bara 9.30 när vi gick. Kan ju säga att de antagligen varit mycket mer sol i Sverige än vad de är här för  det förblev moln hela dagen och snuttar av något vi trodde va monsunregn för jävlar vad de kom vatten!

Efter ytterligare några timmar springandes runt på marknaden hittade vit en mysig bar/restaurang och bestämde oss för att ta en is Latte (kan ha varit de dyraste vi köpt idag), efter kaffet skulle vi gå igen men monsunregnet kom igen så vi beställde in vars en öl igen och en liten skål med chip. Smått salongsberudsade efter ölen med alldeles för lite mat i magen gick vi på toalettjakt och jag har nu invigt en "thailändsk" toalett, ett hål i marken med så upphöjda plattor på vars en sida som man skulle stå i huk på. Trodde inte mina ögon när jag gick inte men nöden har ABSOLUT ingen lag!

Här är de slutgiltiga köpet för oss båda. Ingen av oss kom hem med något stort såsom väska eller skon ÄN! Haha

Nu ska vi strax sova här hoppas ni har de fint i solen där hemma!

Trötta tjejer efter ett låååångt dygn

Vi just precis nu, vi ligger i vars en säng och lyssnar på musik, försöker att inte somna. Jag har sovit 2 h sen kl 06.00 igår den första mars Svensk tid så snart 1 1/2 dygn och 2 h sömn. Ja mycket till människa är man inte och just nu blev vi hungriga och insåg så att vi måste ta oss ut och äta något men trafiken och alla galningar har chockat oss lite så vi är lite nervösa för att lämna rummet här i Bangkok.

Måste bar berätta om en sjuk sak som hände när vi skulle ta oss från flygplatsen. Vi gick till något litet bås som va för turister och frågar då denna man hur vi lättast tar oss till hotellet. Han föreslår en taxi som han "rekommenderade", han vi,le då ha 1100 bath, fine tänkte vi som bara ville till hotellet men som egentligen skulle vara ekonomiska. Han ger oss vars ett klistermärke och ber oss sätta oss till sidan så kommer taxin om 10 min. Vi går och sätter och snällt och kommer snart fram till att detta va så sjukt trögt gjort av oss och önskade att man kunde så pengarna tillbaka. Rätt som det är så kollar turistgubben på oss, säger att de inte finns någon taxi ledig och lämnar tillbaka våra 1100 bath. Glada blir vi och han säger att han kan rekommendera bilarna som finns där uppe, vi frågar då vad de kostar och han säger Max 400 bath. Jaha tänker vi varför sa han inte de från början? Sen frågar vi om tåget och han innan sa att vi inte skulle ta, nu fungerade de och kosta oss 95 bath hela vägen fram till hotellet dock två byte men de gör inget.

vi dog lite när vi insåg att vi blivit lurade av honom men ännu gladare blev vi när vi fick pengarna tillbaka!

Bye bye Jerre

This is me now! Här sitter jag nu, vinkat av Jessica för en liten stund sen och om ca 40 min går mitt plan upp till Finland. Har en mellanlandning där på 2 timmar och sen väntar en 10 h lång flygresa till Bangkok. Lite sorgligt att jag inte får åka med Jessica och att det är över 16 h tills vi ses igen men sen blir vi inte av med varande igen på ett bra tag.

So long Sweden!

Såja, tack och hej för tillfället och för 7 veckor framöver. Nu sitter jag mest trolig i bilen till knutpunkten för att sedan ta tåget till Kastup och för att flyga mot Helsingfors och sen vidare till BANGKOOOOOOK!!! Fattar inte att jag ska leva 7 veckor i denna lilla väska. Nåja, allt går om man vill och det finns ju sätt att tvätta på faktiskt. Jag reser ju med fina Jerre och hon har koll på allt!!

Vi kommer hålla er uppdaterade både här och på Jessicas blogg så va lugna.

Ha de bra i kylan jag är inte avis!!

1 Mars

Idag är det dags för avgång. Om 60 minuter hämtar Jessica mig och just precis nu lyser solen och jag målar naglarna. Gick upp tidigt för att äta frukost med pappa och lillebror och har nu sagt hej då till alla. Ensam kvar hemma och bara väntar ut tiden tills Jessica kommer!!!!